E-kursuste kvaliteedist
E-kursus on õppematerjalide, õpitegevuste ja õpijuhiste süsteemne terviklik kogum, mis toetab õppeprotsessi läbiviimist veebis (allikas: https://oppevara.edu.ee/ekursus/). E-kursus toetab nii veebipõhist kui põimõpet.
TLÜ e-kursuse loomise head tavad
Kvaliteetne e-kursus on teadliku kavandamise ja pideva arenduse tulemus. Tallinna Ülikoolis toetume Eesti Hariduse Kvaliteediagentuuri e-kursuse kvaliteedikriteeriumitele, et pakkuda õppimiskeskset ja tõhusat õpikogemust.
Oleme loonud soovitused, kaheetapiliselt, mis aitavad:
- esmalt veenduda, et e-kursusel on olemas hädavajalik ning
- seejärel täiendada kursust vastavalt õppijate vajadustele tagamaks, et kursus oleks nii sisuliselt kui ka tehniliselt tugev.
Kasuta allolevaid soovitusi, et hinnata oma kursuse valmisolekut ja arenduspotentsiaali:
KÕIGEPEALT VEENDU, ET:
1. Kursusel on sissejuhatav tervitustekst (päisetekst).
2. Kursusel on õpijuhis, kus on kirjas:
- kursuse eesmärgid
- kursuseprogrammis olevad õpiväljundid
- vajalikud eeldusained või nende puudumine
- kursuse õppeprotsessi kirjeldus
- kursuse ajakava ning tähtajad
- hindamise ja tagasisidestamise põhimõtted
- põimõppe puhul ka ülevaade tegevustest, mis toimuvad lähiõppes
3. Kursusel on õppejõu kontakt ning õppija teab, kuidas õppejõuga kontakteeruda. Näiteks on kasutusel teadaannete foorum.
4. Kõik kursuse materjalid:
- on leitavad ja kättesaadavad ühest kohast (nt. Moodle`isse lingitud, õpikutel viide juures jne)
- on viidatud teiste autorite teosetele, mida on kasutatud õppematerjalide koostamisel
- on töökorras (lingid töötavad)
- on süstematiseeritud (nt. nädalate, kohtumiste, teemade või õpiväljundite kaupa)
5. Kursus koosneb ainult sisuga täidetud alajaotustest, st teemadest//nädalad/paanid, mis on pooleli või tühjad on õppijale nähtamatud.
6. Kursusel on loodud ülesanne/ülesanded, st õppijad saavad esitada oma töid.
7. Õppetegevuste hulk on kooskõlas kursuse mahuga ning kursusel ei ole materjalide ja tegevuste üleküllastust.
8. Iga tegevus on loodud õpiväljundi saavutamise toetamiseks või hindamiseks.
SEEJÄREL TÄIENDA NII, ET:
9. Kursus toetatab õpioskuste kujunemist (õppijaid suunatakse õpitu reflekteerimisele, aja planeerimisoskuste kujundamisele jne).
10. Kursusel toetatakse koostöist õppimist (grupina esitatavad ülesanded, üksteise hindamine).
12. Õppijale pakutakse õppeprotsessi jooksul igakülgset tuge, mis toetab teda kursuse edukal läbimisel.
13. Toimib kursuse tagasisidesüsteem (kursuse üldine hindamine või õppijatelt tagasiside saamine (k.a e-õppe seisukohast).
14. Õppematerjalid vastavad digitaalsete õppematerjalide loomise headele tavadele.
15. Õppematerjalid toetavad õppija ja õppesisu vahelist interaktsiooni.
16. E-kursusel on ülesanded, mida seal hinnatakse ning õppija saab teada tulemustest sama keskkonna vahendusel teada.
17. Kursus on läbitav enamlevinud nutiseadmetega (kui ülesanne sisaldab sisu, mida ei ole mugav mujal kui arvutis vaadata, siis tuleb see ülesandele juurde kirjutada).
Vt ka alajaotust "Kuidas luua e-tuge oma õppeainele?".
E-kursuse loomisel aitavad õppimise ja õpetamise keskuse õppedisainerid.
E-kursuste kvaliteedikriteeriumitest põhjalikumalt
E-kursuste loomisel on abiks Eesti Hariduse Kvaliteediagentuuri loodud juhend “Juhend kvaliteetse e-kursuse loomiseks” ning juhendis kirjeldatud kvaliteedikriteeriumid:
Osale konkursil!
Eesti Hariduse Kvaliteediagentuur (HAKA) korraldab iga-aastaselt konkursi “E-kursuse kvaliteedimärk”. Konkursi eesmärk on:
- Tõsta e-kursuste kvaliteeti nii kõrghariduses, kutseõppes kui ka üldhariduses, ja jagada häid kogemusi.
- Kvaliteedimärk näitab e-kursuse väga head taset ning on tunnustuseks e-kursuse loojale ja tegijale, kes on saavutanud digitehnoloogia rakendamisel õppeprotsessis suurepäraseid tulemusi. E-kursuse kvaliteedimärk kinnitab õppijale, et kursus ja selle läbiviimise tase vastavad kvaliteedinõuetele.
Konkursi kohta leiab täpsema info siit.
HAKA lehel on võimalik tutvuda konkursi nominentidega.
E-kursuse kvaliteedimärk 2025
Kolm kursust meie ülikoolist said e-kursuse kvaliteedimärgi
30. mail 2025 tunnustas Eesti Hariduse Kvaliteediagentuur digiõppe kvaliteedi kevadseminaril parimaid e-kursuseid.
Sel aastal tunnistati e-kursuse kvaliteedimärgi vääriliseks 55 ülikoolide ja kõrgkoolide kursust, neist 6 pälvis digiõppe tipptaseme nimetuse. Kõik tunnustatud kursused leiab siit.
Tallinna Ülikoolist pälvisid e-kursuse kvaliteedimärgi:
- Lugemisraskustega õpilase toetamine, Tallinna Ülikool, Piret Soodla, kaasautorid Kristi Jakobson, Maris Juhkam
- Õppimine ja areng, Tallinna Ülikool, kursuse kaasautor(id) Kati Aus, Eliis Härma, Eve Kikas, Valeri Murnikov, Joosep Olop, Ita Puusepp, Pirko Tõugu
- Õppimine kõrgkoolis, Tallinna Ülikool, Maile Käsper
Palju õnne kvaliteedimärgi saajatele!
Digiõppe kvaliteedi kevadseminare saab järgi vaadata HAKA Youtube'i kanalilt.
TLÜ kursused, mis on saanud kvaliteedimärgi
2025
- Lugemisraskustega õpilase toetamine, Tallinna Ülikool, Piret Soodla, kaasautorid Kristi Jakobson, Maris Juhkam
- Õppimine ja areng, Tallinna Ülikool, kursuse kaasautor(id) Kati Aus, Eliis Härma, Eve Kikas, Valeri Murnikov, Joosep Olop, Ita Puusepp, Pirko Tõugu
- Õppimine kõrgkoolis, Tallinna Ülikool, Maile Käsper
2024
- Baltic Sea Region and Cross-Border Co-Operation, Catlyn Kirna, Maibritt Kuuskmäe
- Euroopa Liidu põhikursus, Catlyn Kirna, kaasautor: Piret Rammul
- Õpikeskkonnad ja võrgustatud õpe Tallinna Ülikool, Hans Põldoja, kaasautorid: Linda Helene Sillat, Maia Lust, Terje Väljataga
2023
- International Relations’ Research Skills, Catlyn Kirna, Benjamin Klasche
- History of Diplomacy and International Relations, Catlyn Kirna, Mari Koitver
- Uurimismeetodid ja andmekogumine, Esta Kaal
2016
- Sissejuhatus kutseõpetaja kutsesse, Heidi Paju
- E-õpe kutsehariduses, Heidi Paju
2014
- Lastekirjandus ja lugemise juhtimine, Mare Müürsepp
2013
- Arvuti töövahendina, Irina Merkulova
- Digitaalsete õppematerjalide koostamine, Hans Põldoja
Õppedisainer aitab
- E-kursuste väljatöötamisel:
- analüüsida kursuse eesmärke,
- kavanda õppeprotsessi,
- välja töötada õppematerjale,
- valida välja sobivad tehnilised vahendid õpitegevuste loomiseks,
- häälestada hindamise põhimõtted.
- Õppedisaineri ja kursuse looja vahelise parema koostöö tagamiseks palume täita eelnevalt eneseanalüüs ning seejärel meiega kontakteeruda konsultatsiooniks.
Kontakt:
Õppimise ja õpetamise keskus: õppedisainerid