Rektor on ülikooli seaduslik esindaja, kes juhib ülikooli igapäevast tegevust lähtudes ülikooli arengukavast, eelarvest ja teistest strateegilistest dokumentidest. Rektor on aruandekohustuslik nõukogu ja senati ees. Rektori valib valimiskogu, mille liikmeteks on kõik nõukogu ja senati liikmed, ülikooli korralised professorid ning üliõpilaskonna volikogu valitud üliõpilaste esindajad.

Tallinna Ülikooli rektor 20212026 on filosoofia professor Tõnu Viik.

Rektor Tõnu Viik. Foto Raul Mee

Curriculum vitae

 

Sündinud 12. juulil 1968 Jõhvis.

Haridustee
1998–2003 Emory University, Atlanta (doktorantuur) PhD (2003)
2001–2002 Humboldt Universität Berlin (Emory stipendiaat)
2000–2001 Philipps Universität Marburg (Emory stipendiaat)
1997–1998 Helsingi Ülikool (SIMO stipendiaat)
1986–1993 Moskva Riiklik Ülikool (diplomiõpe 5 a.) Diplom (1993)
1978–1986 Nõmme Gümnaasium
1975–1978 Jõhvi Gümnaasium
Töökäik
2021–… Tallinna Ülikooli rektor
2020–… Tallinna Ülikooli filosoofia professor
2015–2020 TLÜ humanitaarteaduste instituudi direktor
2014–2015 TLÜ Eesti humanitaarinstituudi direktor
2007–2015 Tallinna Ülikooli Eesti humanitaarinstituudi filosoofia professor
2004–2007 Eesti Humanitaarinstituudi rektor 
2003–2004 Eesti Humanitaarinstituudi filosoofia professor 
2002–2003 Lektor – Emory University (Atlanta) 
1999–2000 Õppeassistent – Emory University (Atlanta)
1994–1998 Eesti Humanitaarinstituudi lektor 
1993–1994 Tallinna Tehnikaülikooli lektor 
Teadustöö ja õpetamise põhisuunad

Minu akadeemiline töö on seni keskendunud järgmistele valdkondadele: kultuurifilosoofia ja kultuuriteooria, fenomenoloogia, filosoofia ajalugu (eelkõige Platon, Aristoteles, Aquino Thomas, Kant, Hegel, Husserl, Heidegger, Foucault), kultuurisõlteline tähendusloome, kollektiivsed emotsioonid, õnn, armastus ja enesepete.
Teadusartiklite nimekiri, juhendatud väitekirjade ja õpetatud ainekursuste pealkirjad ning muu asjassepuutuv on leitavad ETISest.

Töö avalikkusega ja ühiskondlik aktiivsus

Olen avaldanud oma uurimistöö teemadel arvamusartikleid ja esseid, raamatute arvustusi, ees- ja järelsõnu, õpikuid ja õppematerjale. Samuti olen võtnud sõna ühiskondlikes debattides ja diskussioonides; osalesin Tallinna Ülikooli loomise protsessis 2005. aastal. Olin üks Harta 12 allkirjastajatest ja Jääkeldri protsessis osalejatest, algatuse Elamisväärne Riik üks autoreid. Olen KULKA Avatud Eesti Raamatu nõukogu liige, osalesin eksperdina Eesti Haridusvaldkonna arengukava 2021–2035 koostamisel ja olin 2016/17 Eesti Inimarengu aruande üks autoreid.

 

 

Oma kolm peamist eesmärki ülikooli juhtimisel on rektor Tõnu Viik sõnastanud järgmiselt:

Targa elu eestvedamine ehk teadmussiire

Eesti riigi ja ühiskonna jaoks on akadeemilise vaimsuse, tõenduspõhise mõtlemise ja tarkade lahenduste jõudmine avalikku ruumi olulisem kui eales varem. Tehnoloogiliselt, majanduslikult, kultuuriliselt ja poliitiliselt põimunud maailmas sõltub ühe rahva hea käekäik aina suuremal määral teaduspõhiste ja innovaatiliste otsuste rakendamise võimekusest. Tallinna Ülikool peab olema nähtav ja hinnatud tegija Eesti elukorralduse teaduspõhiseks muutmisel kõigis oma uurimisvaldkondades, aga eelkõige küsimustes, mis puudutavad haridusuuendust, ühiskondlikku sidusust ja mitmekeelsust, eesti keele ja Eesti kultuuri edendamist ning rohelist mõtteviisi ja jätkusuutlikku elulaadi. Nende eesmärkide saavutamiseks tuleb meil õppida oma põhitegevusi (st õppe- ja teadustööd) ühiskonnaga paremini sidustama. Peame digipöörde mitte lihtsalt kaasa tegema, vaid selle enda jaoks hästi tööle saama ja Eestis haridusliku digipöörde eestvedajaks muutuma.

21. sajandi ootustele vastav õpe ehk elumuutev kvaliteetne kõrgharidus

Ülikooli kohustus oma üliõpilaste ees tähendab nende muutmist akadeemilise kultuuri ja vaimsuse kandjateks. Õppimise protsess peab olema inspireeriv, motiveeriv ja mõistagi nõudlik nii õppija kui ka õppejõu jaoks. Ülikoolis õppimine peaks olema lisaks eriala omandamisele ka õppija elu ja isiksust muutev kogemus. Õpetamine peab olema õppejõududele aina parem viis oma uurimistööd arendada, selle käigus leitud tulemusi kinnistada ja neid mõtestada. Õppeprotsessi muutmisel ühiskonna ootustele vastavaks peame läbi mõtlema, mida tähendab Tallinna Ülikooli kontekstis paindlike ja individuaalsete õpiteede rakendamine ning kuidas kujundada 21. sajandi inimese oskusi nii, et need hõlmaksid nii erialateadmisi kui ka ühiskondlikke ja emotsionaalseid oskusi. Peame leidma hea ja tulemusliku viisi nende üliõpilastega töötamiseks, kes käivad õpingutega samal ajal tööl või kelle enese- ja ajajuhtimise võime vajab toetamist.

Oma liikmeid võimestav tark organisatsioon

Oma organisatsioonilise ülesehituse poolest on ülikool eelkõige teadusliku tõe ja tarkuse otsimisele pühendatud õpetlaste kogukond, kelle ülesanne on hoida akadeemilist kultuuri ja akadeemilisi väärtusi ning anda neid edasi oma üliõpilastele ja ühiskonnale. Rektori juhitud meeskonna töö seisneb selles, et ülikool organisatsiooni ja institutsioonina seda pühendumist kõige paremal moel võimaldaks ja toetaks. Selleks peame suurendama ja mitmekesistama ülikooli finantsbaasi ning järjest enam liikuma aruandluspõhiselt juhtimiselt andmepõhisele juhtimisele. Ülikooli juhtimine peab olema avatud, selgesihiline, kõiki liikmeid võimestav ja eri osapooli kaasav ning me peame ülikoolist kujundama innovaatilise, teisenemisvõimelise ja jätkusuutliku organisatsiooni. Tallinna Ülikool peab olema koht, kus väga tahetakse õppida ja töötada.

Pikemalt saab Tallinna Ülikooli eesmärkidest ja nende elluviimisest lugeda ülikooli arengukavast.