Haridusblogi

Intervjuu tunnustuse pälvinud Signe Liblikmanni ja tema juhendajaga

15. detsembril autasustati Eesti teaduste akadeemias 2021. aasta parimaid üliõpilaste teadustöid. Riiklikud preemiad anti välja kolmel õppeastmel ja kuues teadusvaldkonnas. TLÜ haridusteaduste instituudist pälvis tunnustuse Signe Liblikmann (loodusteaduste valdkonnas rakenduskõrgharidusõppe ja bakalaureuseõppe üliõpilaste astmes).

matik

Signe Liblikmanni bakalaureusetöö teemaks oli "STEAM(MATIK)-oskusi toetav metoodiline materjal haridusrobotile Dash 6-7aastaste laste õppe- ja kasvatustegevuste läbiviimiseks". Signe töö valmis arendusuuringuna ning selle käigus töötas Signe välja lasteaiaõpetajatele suunatud metoodilise materjali ning evalveeris seda lasteaiaõpetajate tagasisidest lähtuvalt. Töö juhendajad on Kaire Kollom ning Jana Süving.

Mida Sa oma töös uurisid ning mis oli Sinu enda jaoks kõige põnevam?

Bakalaureusetööd planeerides teadsin kohe, et tahan luua midagi praktilist ning robootika valdkonnast. Elame ju digiajastul ning nii laste kui õpetajate tehnoloogiaoskuste vajalikkus ning omandamine on siinkohal esmatähtsad. Kasutades oma igapäevatöös õppetegevuste läbiviimisel erinevaid haridusroboteid, oligi minu suur soov luua töö, mis julgustaks ka teisi lasteaiaõpetajaid haridusroboteid kasutusele võtma. Lõimides õppetegevustesse robootilisi vahendeid, stimuleerivad need lapse uudishimu ning aitavad arendada STEAM-oskusi: kriitilist mõtlemist, koostööd, kreatiivsust, loogilist mõtlemist ning enesejuhitavust. Omandatud STEAM-teadmised aitavad tulevikus edasi. Praktiline kogemus õpetajate täiendkoolitajana on andnud mulle teadmise, et õpetajad vajavad abistavat materjali Dash robotile. Sellest lähtuvalt oligi minu töö eesmärgiks koostada metoodiline materjal haridusrobotile Dash laste STEAM-oskuste toetamiseks läbi tegevuskavade ning saada lasteaiaõpetajatelt hinnang selle täiustamiseks.

Minu jaoks oli kogu protsess, mis lõputöö kirjutamisega kaasneb, uudne ja huvitav. Kindlasti arenes minu inglise keele oskus, sest eestikeelset materjali STEAM-valdkonna kohta on väga vähe. Näidistegevuskavade väljamõtlemine ning läbi katsetamine ergutasid ka enda loovust ning arendasid analüüsivõimet. Tagasiside saamine lasteaiaõpetajatelt oli ootusärev ning tekitas põnevust.

Tänan oma juhendajaid Kaire Kollomit ning Jana Süvingut, kes kogu protsessi meeldivaks ning lõbusaks muutsid, õigel kursil hoidsid ning professionaalse nõuga abiks olid.

Milline on töö väärtus?

Juhendaja Kaire: Digitehnoloogia rakendamine on oluline teema kõikidel haridustasemetel, nii ka alushariduses. Aina enam räägime eakohasest ja õpieesmärkide saavutamiseks sobivast tehnoloogia rakendamisest alushariduses. Nagu ka Signe oma uurimistöö teema põhjenduses välja tõi, on oluline selles protsessis õpetajat toetada ning õppe- ja juhendmaterjalide loomine pakub suurepäraseid võimalusi.

Hindan väga kõrgelt Signe töö fookust ja praktilist väärtust. STEAM-oskused on õpetajate jaoks aktuaalne teema ning Signe välja töötatud materjalis on äärmiselt positiivne väljund STEAM-oskuste seos koolieelse lasteasutuse riikliku õppekavaga. STEAM-oskustest räägitakse palju, kuid sageli näib, et need on midagi uut ja eraldiseisvat, millega tuleb tegeleda. Samas on need oskused olemas õppe- ja kasvatustegevuse valdkondades ning Signe näitab oma bakalaureusetöös need seosed suurepäraselt ära.

Miks jõudis töö üliõpilastööde konkursile ning miks see tunnustatud sai?

Signe: Kui juhendaja tegi ettepaneku konkursil osaleda, siis oli juba see minu jaoks suur tunnustus. Mõtlesingi, mis seal ikka! Kandideerides pole kaotada midagi, ainult võita! Tunnustada sai minu töö võib-olla seetõttu, et loodud materjal on praktilise väärtusega ning sellel on suur kasutegur. See muudab lasteaiaõpetajad teadlikumaks Dash roboti lõimimise võimalustest igapäevasesse õppetöösse ning julgustab haridusroboteid edaspidi aktiivsemalt kasutusele võtma. Mul on hea meel, et alushariduse valdkond on leidnud toetust ning äramärkimist!

kollaaz