Haridusblogi

Kogemuslugu täiendkoolitusest “Kuidas mõista noori tehnoloogiarikkas keskkonnas noortega töötava ettevõtjana?”

Tänapäeva kiires ja muutuvas maailmas on kohanemine saanud täiesti uue tähenduse. Esitame endale pidevalt küsimusi: kas ja kuidas me tahame ja oskame muutustega kaasa minna?

Eve Aasa

Keegi meist ei osanud kaks aastat tagasi ette ennustada, et meie virtuaalmaailm muutub meie reaalsuseks. Õpin Tallinna Ülikooli noorsootöö eriala kolmandal kursusel ning olen suure osa oma ülikooli õpingutest veetnud ekraani taga. Lisaks koolile on ka minu töö suures osas internetiavarustesse kolinud ning kodus üritan digiteemadel sammu pidada oma kolme pojaga. Minu jaoks on tehnoloogilised lahendused ja suhtluskeskkonnad igapäevase töö, õpingute ja kodu lahutamatu osa ehk teisisõnu olen ma proovinud ennast kurssi viia ja kohaneda tehnoloogia kiire arenguga.

Otsisin võimalusi ennast digimaailma alal rohkem harida ning leidsin täiendkoolituse, mis kõnetas mind koheselt. Koolitus “Kuidas mõista noori tehnoloogiarikkas keskkonnas noortega töötava ettevõtjana?” ei olnud lihtsalt koolitus, vaid see oli silmi avav kogemus digivahendite maailmas. Oli hea meel koolitusel enda kursusekaaslasi kohata, lisaks olid koolitusel ka juba kogenud tehnoloogiahaid, täiesti algajad noorsootöötajad, õpetajad, huvijuhid ning valdkonnast üldiselt huvituvad inimesed. Täiendkoolitusel osalejate eesmärk oli saada võimalikult palju erinevaid digitaalseid tööriistu ja nippe, kuidas töös noortega digiajastu enda kasuks pöörata.

Kogu koolitus jagunes kolme Tallinna Ülikooli õppejõu vahel. Alustas Tanja Dibou, kes on pühendanud ennast noorsootööle ja poliitikateadustele. Tema esitatud ülevaade erinevatest uuringutest oli kohati ebareaalne ja aeg-ajalt kurb, kuid samas väga vajalik ja oluline teadmine, et mõista situatsiooni ja olukorda, kus me hetkel viibime. Palju me lapsevanemate, õpetajate ja noorsootöötajatena loeme erinevaid uuringuid või võtame lahti statistika, et näha, kui palju noored internetis keskmiselt aega veedavad. Lisaks, kas me oleme ise teadlikud küberturvalisusest ning oskame ka oma lapsi ohtude eest kaitsta. Teemadeks olid kriitiline mõtlemine, allikakriitilisus ja probleemilahendamise oskus. Kõik eelpool mainitud oskused on vajalikud – mitte ainult noorele, vaid ka meile – täiskasvanutele. 

"Minu jaoks oli koolitus väga arendav ja koostööle orienteeritud. [...] Olgugi et kogu täiendkoolitus toimus Zoomi vahendusel, siis tundus teemat silmas pidades selline formaat ainuõige valik. Täiesti tavaline Zoomi kohtumine, koosolek, koolitus või tund on võimalik muuta mitmekülgseks, kaasahaaravaks ja põnevaks elamuseks."

Eve Aasa

Teine koolituse eestvedaja oli Veronika Tuul. Need kohtumised Veronikaga olid ebareaalselt intensiivsed koolituspäevad. Uskumatu, kui innovaatiline, motiveeriv, kaasav ja toetav oskab üks õppejõud olla. Kõik need erinevad internetis olevad digikeskkonnad, digivahendid ja tööriistad – minu elu läks kohe hoopis ilusamaks, huvitavamaks ja lihtsamaks. Nagu ma juba ka tagasisides koolitusel ütlesin – kõik need vahendid töötavad siis, kui me neid ka päriselt kasutama hakkame. Julgus katsetada ja proovida on meie töös suurim väljakutse. 

Kolmanda koolituse osa viis läbi Ilona-Evelyn Rannala. Ilonaga kohtumine on alati puhas rõõm. Tema teoreetiline lähenemine ja meie praktilised kogemused viivad alati meid filosoofilistele radadele ja mõtisklustele. Kuidas edasi? Kelle jaoks? Keda kaasata? Miks? Kõik need küsimused on kogu meie tegevuse võti: julgus küsida, julgus uurida ja julgus katsetada vahendeid ja lahendeid on edasiviiv jõud. Koolituse lõpuks saime ise reaalselt probleemilahenduse välja töötada ning enda ideid ka suuremale kuulajaskonnale esitleda. 

Minu jaoks oli koolitus väga arendav ja koostööle orienteeritud. Tegime algusest peale palju grupitöid, arutelusid paarides, kasutasime erinevaid interaktiivseid töövahendeid enda ideede ja mõtete esitamiseks. Eriline tänu kuulub minu grupile, kellega me istusime päevi ja hilisõhtu tunde, et sõnastada probleeme, et koostada esitlust, et valmistada video jne. Olgugi et kogu täiendkoolitus toimus Zoomi vahendusel, siis tundus teemat silmas pidades selline formaat ainuõige valik. Täiesti tavaline Zoomi kohtumine, koosolek, koolitus või tund on võimalik muuta mitmekülgseks, kaasahaaravaks ja põnevaks elamuseks.

Julgustan kõiki inimesi tehnoloogiarikkas maailmas ringi vaatama. Noored on julged, nad ei pelga eksida ja põruda, nad katsetavad ja tunnevad huvi. Ma soovitan täiskasvanutel noortest eeskuju võtta, ainult siis saame noori mõista ja nendega ka tehnoloogiarikkas keskkonnas kontakti luua. Keskkonnas, mis on noore jaoks tuttav, turvaline ja mugav. See on noorte reaalne tänapäeva elukeskkond.  

Täiendkoolitused