Veebipõhise kontakõppe ABC (7. osa): Hariduslike erivajadustega õppija
Veebipõhise kontaktõppe ABC on praktiline abimees e-õppe läbiviimisel. Avaldame kokku kümme juhendmaterjali, mis aitavad tõhusalt ja läbimõeldult korraldada veebiseminare ning e-õpet. Materjali koostab Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi elukestva ja mitteformaalõppe suuna õppejõud koostöös EDUSPACE tehnoloogiaga toetatud õppimise ja õpetamise uurimise labori meeskonnaga.
Hariduslike erivajadustega õppijate toetamine õppimisel
- Hariduslike erivajadustega õppijad vajavad reegleid ja kokkuleppeid. Selgita kokkuleppeid kohe kohtumise alguses ja vajadusel tuleta neid ka edaspidi meelde.
- Teatud hariduslike erivajadustega kaasnevad erinevad raskused: mõni õppija ei soovi näha enda pilti ekraanil, mõnel on raskusi arvuti heli kuulamisega, mõnele ei pruugi sobida gruppidesse määramine ootamatute kaaslastega.
- Õppimisse tulevad kaasa erinevused võimetes ja oskustes, aga ka õppija eelteadmised. Võimalusel anna erinevaid ülesandeid, et iga õppija saaks eduelamuse.
Hariduslike erivajadustega õppijate psühholoogiline toetamine
- Küsi õppijalt pidevalt, kuidas tal läheb. Vajadusel tee seda inviduaalselt väljaspool veebikeskkonda. Märka erinevusi suhte hoidmisel veebikeskkonnas võrreldes klassiruumiga. Helista, kirjuta personaalne e-kiri, paku võimalust helistada kindlal ajavahemikul.
- Leia õppimist takistavatele probleemidele lahendus koos õppijaga. Eelista individuaalset lähenemist - tee seda individuaalselt, mitte rühma ees.
- Kui tunned õppejõuna/õpetajana vajadust, pea nõu teiste spetsialistidega, näiteks psühholoogi, karjäärinõustaja, õppenõustajaga. Küsi ka õppijalt endalt nõusolekut teiste spetsialistide kaasamiseks.
Koostöö osapooltega
- Erivajadusega õppija toetamiseks tee koostööd: suhtle õppija endaga, kolleegidega, spetsialistidega, lapsevanematega. Mõtle, kellega koostöö oleks kõige otstarbekam, liialt suur inimeste ring ei pruugi hea olla, kuna iga koostöö võtab aega.
- Kõikidele õppijatele ei pruugi veebipõhine õpe sobida, koostöös erinevate osapooltega on võimalik leida õppijale sobivaim, vajadusel alternatiivne lahendus.
- Kasuta loovalt digikeskkondade mitmekesiseid võimalusi erivajadustega õppija toetamiseks. Otsustage koostöös, milline digikeskkond on sobivaim. Liigu väikeste sammudega, iga uus asi vajab harjumist ja harjutamist.
Tutvu lisaks:
- Veebipõhise kontaktõppe ABC I osa
- Veebipõhise kontaktõppe ABC II osa. Kontakti loomine, häälestamine ja kaasamine
- Veebipõhise kontaktõppe ABC III osa. Õppijate tagasiside, õppejõu areng, koosõpetamine
- Veebipõhise kontaktõppe ABC IV osa. Õppijate soovitused õppejõule veebipõhiseks kontaktõppeks
- Veebipõhise kontaktõppe ABC V osa. Rühmatöö
- Veebipõhise kontaktõppe ABC VI osa. Eetika veebipõhises kontaktõppes
Vaata ka samal teemal e-seminare:
- Ettevalmistus ja kohtumise avamine (1. osa)
- Kontakti loomine, häälestamine ja kaasamine (2. osa)
- Õppijate tagasiside, õppejõu areng, koosõpetamine (3. osa)
- Õppijate soovitused õppejõule veebipõhiseks kontaktõppeks (4. osa)
- Rühmatöö (5. osa)
- Eetika veebipõhises kontaktõppes (6. osa)
- Hariduslike erivajadustega õppija (7. osa)