Mida tähendavad emotikonid? Nüüdismeedia õppekava annab vastuse
Spordiajakirjanik Laura Jaansen läbis TLÜ BFM Nüüdismeedia magistri õppekava ja kiidab, et sai ülikoolist oma tööks palju praktilisi oskusi. Näiteks andmeanalüüsis ja oma arvamuse edastamises on ta nüüd osavam kui varem. Teda paelus ka sotsiaalmeedia uurimine akadeemilisel tasandil.

Tagasivaates: mis olid Sinu ootused magistriõppele ja millist kasu lootsid õppimisest saada?
Ma mäletan, et kui lõpetasin ajakirjanduse eriala, jäi mulle sellest valdkonnast meeldiv emotsioon – meedia, sotsiaalmeedia ja see, kuidas ühiskond toimib tänu meediale. Tekkinud oli mõte, et kui see valdkond mulle meeldib ja need teemad tunduvad huvitavad, siis võiksin nüüdismeedia magistriõppesse edasi minna. Eriti meeldis mulle nüüdismeedia meediauuringute moodul, kuna see pakkus mulle rohkem akadeemilist lähenemist. Kokkuvõttes mõtlesin, et miks ka mitte, ja panin sisseastumise avalduse teele. Mul ei olnud mingit sügavat soovi uurida midagi väga konkreetset, pigem tundus valdkond lihtsalt huvitav ja tahtsin ise veel targemaks saada.
Ja kui tmõtled esimese magistriõppe aasta peale, kas sissejuhatavates tundides oli asju, mida juba varasematest õpingutest oli omandatud küllalt, või mitte?
Kui oled ajakirjandusest tulnud, siis mingid asjad olid nagu tuttavad, aga ma ei mäleta midagi sellist küll, et ma oleksin mitu kuud tundnud, kui lihtne see kõik on. Et jah, niisuguseid hetki oli, et mina teemat valdasin, aga kõik ju alati ei tule otse ajakirjanduse taustaga ja kindlad pidepunktid lihtsalt tuleb üle rääkida. Üle kordamine tuli igatahes ainult kasuks.
Mis on need olulised märksõnad ja teemad, mis õpingutest on ka meelde jäänud?
Mulle meeldis väga see, et õppekavas käsitleti hoolikalt sotsiaalmeediat. Arvan, et see on väga oluline, eriti arvestades, kui tähtsat rolli see mängib tänapäeva interneti- ja meediakasutuses. Samuti paelus mind kultuuriandmete analüüs, kuna see võimaldas süvitsi arutleda kuidas kultuuri uurimise kaudu saaksime paremini mõista ühiskondlikke teemasid, sealhulgas meedia kasvavat tähtsust meie ühiskonnas.
Eriti huvitav oli meedia innovatsiooni teema, mis oli suunatud tuleviku. Tänasel päeval on see ülioluline, kuna tehisintellektiga (AI) seotud arutelud on järjest aktuaalsemad. Õppisin palju sellest, kuidas need arengud mõjutavad meid ja miks on oluline mõista nende potentsiaali ja võimalikke ohte. Kuna töötan täna ka ajakirjanikuna, oli nende teadmiste saamine mulle väga väärtuslik.
Kas või kuivõrd on BFM-i Nüüdismeedia magistriõpe aidanud kaasa edasisele karjäärile?
Töötan ajakirjanikuna veebiväljaandes soccernet.ee ja mäletan üht konkreetset näidet kultuuriandmete analüüsi tundidest. Me tegime projekti, kus võtsime Instagramist jalgpallipostituste kommentaaridest välja ainult emotikonid ja tegime selle põhjal analüüsi. Põhjalikult uurisime, millised on kõige sagedamini kasutatavad emotikonid ja mida need tähendavad. Saadud andmete aluse koostasin ka loo oma väljaandele. See oli väga praktiline näide, kus sain rakendada uusi oskusi. Samuti arendasin seal graafikute ja diagrammide koostamise oskust, õppides, kuidas erinevaid andmeid selgelt ja arusaadavalt esitada.
See kogemus jääb mulle meelde ka seetõttu, et see pani mind just mõtlema sellele, et elus ei ole alati vaid õiged ja valed vastused. Ajakirjanikuna on mul oluline mõista, et näiteks arvamusloo kirjutamisel ei saa ma oma mõtteid teistele peale suruda.
Lisaks tegin oma lõputöö, kus analüüsisin mõnede (spordi)klubide sotsiaalmeediat – milliseid postitusi tehakse, kuidas ja miks? Ka see andis mulle kindlasti kasulikke teadmisi, mida nüüd kasutan tihti uutes väljaannetes ning sotsiaalmeediapostituste koostamisel. Tunnen, et tänu akadeemilistele teadmistele olen mõnes teemas kindlasti targem ja suudan teha teadlikumaid valikuid.
Mis on see lünk, mida Nüüdismeedia magistriõpe tööturul võiks katta?
Kindlasti tehisintellekt, AI, see on praegu populaarne teema. Kuidas seda oma kasuks ära kasutada ja mis on selle tehnoloogia head ja vead. Sinna võiks lisada ka diskussioone ja arutleda, kui palju me saame AI-lt abi, aga kui palju me peame samas iseennast usaldama.
Kellele soovitaksid Nüüdismeedia magistriõpet?
Ma arvan, et see õppekava sobib eelkõige ajakirjanduse ja meediahuvilistele, samuti kommunikatsiooni valdkonna inimestele. Seal on mitmeid ühiskondlikke teemasid, kuid kuna programm sisaldab ka näiteks telekultuuri, siis võiks see huvi pakkuda ka laiemale auditooriumile. Kuid siiski usun, et see on kõige huvitavam just neile, kes on juba meedia või kommunikatsiooni valdkonnas sees või keda see valdkond tõsiselt huvitab.