Filmi- ja meediablogi

Katrin Tiidenberg: "Olen oma lemmikkursust praeguseks aastaid lugenud ja seda pidevalt timminud"

BFMi osaluskultuuri professor Katrin Tiidenberg avab, mida ta nüüdismeedia õppekava meediauuringute mooduli üliõpilastele loeb ning milliste huvidega tudengeid on ta nõus juhendama.

meediauuringud magister

loed nüüdismeedia magistriõppuritele kursust "Ühiskonnateooriad meediast ja sotsiaalmeediast". Millest see kursus räägib? 

Laias laastus räägime sel kursusel sellest, kuidas digitehnoloogia, internet aga eriti just sotsiaalmeediaplatvormid ja rakendused vormivad, suunavad ja piiravad meie isiklikku ja ühiskondlikku elu. Ühiskonda käsitleme seejuures sotsioloogiliselt – räägime struktuurist ja kultuurist, institutsioonidest ja võimust. Isiklikust elust räägime toimevõimekuse, valikute, normide ja igapäevapraktikate kaudu. Ja sotsiaalmeediast räägime lubavuste, platvormivalitsemise, sisuhalduse, algoritmide ning kasutustavade kontekstis. Konkreetsete teemade tasandil tähendab see, et räägime sellest, mis on tõde kuni selleni, millised on meie kujuteldavad suhted soovitusalgoritmidega, või kuidas ja miks me ennast kohtingurakenduses esitleme nii, nagu me seda teeme, või kuidas meemid meie poliitiliste vaadetega seonduvad. Olen seda kursust praeguseks aastaid lugenud ja timminud ja see on mu lemmikkursus mida lugeda, ühest küljest ja mõistete tasandil saab justnagu kõik sotsiaalteoreetilised ja filosoofilised küsimused läbi arutada, aga teiselt poolt on iga aasta uued näited, juhtumid ja fenomenid. Populaarsed platvormid ja rakendused muutuvad, ühiskondlikud ärevused ja moraalipaanikad muutuvad, küsimused, millega tudengid vestlusesse sisenevad muutuvad samuti. Või noh, ühelt poolt muutuvad, teisalt jäävad samaks. Suures plaanis on küsimused ikka sellised, et mida see kõik tähendab, kuidas asjad muutuvad, kas kõik on halvasti, kuidas ma tean, kas ma olen hea inimene, ja mis on elu mõte.

Mida tähendab "osaluskultuur"? Mis on selles valdkonnas hetkel oluline? 

Osaluskultuur on ühelt poolt hästi lihtne ja teiselt poolt hästi keeruline mõiste, kuna kultuur ise on äärmiselt keeruline ja veniv mõiste, seda võib käsitleda kitsalt mingi taieste ja teoste kogumina; laiemalt mingi piiritletava inimgrupi tavade, normide ja teguviiside kogumina ja eriti laialt tähendusloomeviisina. Osaluskultuuri puhul on samuti need kolm tasandit olulised, kuid lisaks on fookus sellel kes ja kuidas kaasa lööb. Ühelt poolt siis vastandub osaluskultuur n-ö kultuuritööstuse loodud professionaalse kultuuriga … ehk et osaluskultuur ei ole professionaalselt loodav, vaid meie kõigi loodav. Teiselt poolt on fookus osaluse poliitikal – et kel on võimalik osaleda ja kel ei ole, ja kas internet, nii nagu algne suur lootus oli, on osalusvõimalusi demokraatlikumaks muutnud. Ja kolmandast perspektiivist on fookus inimestevahelisel dünaamikal, sotsiaalsusel, kuuluvusel, ühisloomel, suhtlusel-osalusel olemis-, ja tegutsemisviisina – kus osaluskultuure iseloomustab see, et suhteliselt lihtne on liituda, selleks pole vaja erilisi oskusi ega mingit ametlikku staatus, piisab ühisest huvist ja soovist panustada. Teaduskeskuste tasandil paelub alati tähelepanu osaluse poliitiline mõõde, alati ka kompetentside ja pädevuste mõõde ja siis n.ö trenditeemad seonduvad konkreetsete tehnoloogiate, platvormide, uute sisutüüpidega – kas TikToki osaluskultuur on mingil moel kvalitatiivsel erinev kui näiteks Youtube´i oma, kui nii siis miks, millist rolli mängivad selles tehnilised võimalused ja lubavused, aga millist see, millisele ettevõttele platvorm kuulub ja millise riigi seadusandlusele ning kultuurinormidele allub. Kas Twitchi livestream´imine on osaluskultuur. Mis saab osaluskultuuriuurijate lemmiklapsest – fännikogukondadest ja eriti fänniloomest – Open AI ja Chat-GPT ning GPT-4 ajastul?

Milliseid tudengeid ootad? Milliseid teemasid oled valmis juhendama? 

Sotsiaalmeedia ainesse ootan lahkesti kõiki, kellele teema vähegi huvi pakub. Juhendamisega on aastate lõikes erinev, mõnel aastal tegelen konkreetsete teadusprojektidega, ja siis kaasaksin tudengeid hea meelega nendesse teemadesse, praegu näiteks on käsil üks visuaalset sisu, usaldust ja sotsiaalmeedias levivat terviseinfot puudutav projekt (vt Instagramis), üks tehnoloogiakasutust ja enesehoolt ning vaimset tervist puudutav projekt ning üks tudeng-suunamudijaid ja sotsiaalmeedias haridussisu puudutav projekt.

Katrin Tiidenbergi uurimishuvid, projektid, raamatud ja ettekanded