Ajalugu BA

Ajalugu

Kuidas elati ja mõeldi teistel aegadel? Miks on asjad praegu nii nagu nad on? Kuidas näha ja jutustada Eesti minevikku hoopis teisest vaatenurgast? Kui niisugused küsimused kutsuvad sind kaasa mõtlema, siis tule õppima ajalugu Tallinna ülikooli!

Õppetase Bakalaureuseõpe

Õppe kestus 3 aastat

Õppekeel Eesti keel

Õppekohtade arv 30

Õppevorm Päevaõpe

Ajalugu saab õppida nii pea- kui ka kõrvalerialana. Kui sinu valik on ajalugu peaerialana, siis kõrvalerialaks saab valida ühe järgnevatest: ühiskonnaõpetus, kultuuri- ja keskkonnaajalugu või digihumanitaaria.Ootame õppima noori, kes alles otsivad oma teed, aga ka neid, kes pärast eelnevaid tegevusi muul erialal tahavad pöörduda ajaloo juurde.

Miks tulla meile õppima?

  • Kui õpid ajalugu, avad enda jaoks maailma. Meie ajalooõpetus on erialadevaheline ja laiapõhjaline. Kursustes käsitletakse ajalugu erinevatest erialadevahelistest vaatenurkadest, põimides eri koolkondi, meetodeid ja allikaid.
  • Julgustame tudengeid tegelema kirjalike allikate kõrval ka visuaalsete, suuliste ja arheoloogiliste allikatega, et muuta arusaamine Eesti ajaloost mitmekülgsemaks ja põnevamaks. Näitame, kuidas läheneda eestlaste ajaloole laiemast piirkondlikust ja rahvusülesest vaatenurgast ning kuidas luua seoseid kohalike ja globaalsete nähtuste vahel.
  • Ühtlasi õpetame märkama inimkultuuride ja looduskeskkonna põimumist, sest esimesena Baltikumis on just meie juures keskkonnaajalugu ajalooõppe lahutamatu osa. Lisaks teoreetilistele teadmistele pakume rakenduslikku suunda. 
  • Õpingute jooksul on võimalik minna Erasmuse vahetusüliõpilaste programmiga mõnda Euroopa ülikooli, või osaleda välispraktikal.
  • Meie juurest saad esinemisjulguse, kirjaliku ja suulise eneseväljendamise ning arutlemisoskused.
  • Meie õpetamisviis on horisontaalne, mitte hierarhiline. Võtame tudengeid kui nooremaid kolleege.
  • Aitame sind mineviku tundmise kaudu tulevikuks ette valmistada. Inimolemus ei ole aja jooksul muutunud!

Õppekava ja -ained

Õppevormi kirjeldus

  • Kestus: 3 aastat
  • Õppevorm: päevaõpe
  • Täiskoormusega bakalaureuseõpe on peamiselt loengute, seminaride ja rühmatööde vormis, kuid palju on ka praktikume väljaspool ülikooli, mille käigus õpitakse loengus kuuldut siduma reaalse maailmaga.

  • Bakalaureusekraadi omandamiseks tuleb läbida õppekava ja kirjutada uurimustöö.

Eriala- ja üldained

Ajaloo ained jagunevad kolme moodulisse, millest esimesed kaks on kohustuslikud ka ajaloo kõrvaleriala tudengitele.

  • Esimesse moodulisse kuuluvad ained, mis käsitlevad Euroopa ajaloo põhijooni: antiikmaailm, kesk- ja varauusaegne maailm, uusaegne maailm ja 20. sajandi ajalugu.
  • Teine moodul käsitleb Läänemere piirkonda ja vaatab Eesti ajalugu regionaalses kontekstis: Eesti ajaloo seminar I ja II, Põhjamaade ajaloo seminar ja Vene ajaloo seminar.
  • Kolmas moodul koosneb ainetest, mis on mõeldud ajalugu peaerialana õppivatele tudengitele. Need annavad head käsitööoskused ajaloost kirjutamiseks ning aitavad sillutada teed praktilisse ellu: uurimistöö alused ja akadeemiline kirjutamine, ajaloouurimise allikad, museoloogia ja muinsuskaitse ning erialane praktika.

Peaeriala aineid toetavad üldained (globaalne ajalugu, maailmakirjandus, kriitiline mõtlemine, suured küsimused, maailmavaated ja usundid) ja ELU projekt, mis arendab meeskonnatööoskust ja erialade vaheliste probleemide lahendamist.

Olulised erialaained

Antiikmaailm. Kursus käsitleb muistse Lähis-Ida, Kreeka ja Rooma ajalugu, vaatleb olulisemaid allikaid, poliitilise ajaloo põhipunkte, sotsiaalseid ja riiklikke struktuure, eluolu, religiooni, kultuuri ja kunsti. See annab aimu, kuidas elati Vahemere-äärsetes kultuurides ja kuidas need kultuurid on jätnud oma jälje hilisematele ajalooperioodidele.

Kesk- ja varauusaegne maailm. Kursus keskendub suurtele nähtustele ja sõlmprobleemidele tänapäevase Euroopa kujunemise algfaasis: kristluse levik, ristisõjad, suured maadeavastused, reformatsioon. Saad teada, kuidas nägi välja keskaegseid inimesi ümbritsev reaalne maailm ja nende endi mõttemaailm.

Uusaegne maailm. Kursus avab 16.-19. sajandi Euroopa ajaloo olulised arengujooned. Vaadeldakse valitsemisvorme ja riikluse arengut, sõjateatrit, majandust, religioosseid liikumisi ja nõiaprotsesse, revolutsioone, teaduse ja tehnoloogia arengut, hariduselu, kultuuri ja kunsti.

20. sajandi ajalugu. Kursusel käsitletakse ideoloogiaid ja mõisteid nagu natsionalism, sotsialism, fašism ja dekolonisatsioon. Analüüsitakse revolutsioonide ja riikide iseseisvumisi ning integratsioonide ja (sunnitud) migratsioonide dünaamikat. Kui loengutes antakse laiem ülevaade arengutest, siis seminarides arutletakse teatud teemasid kirjanduse abil. Näiteks mida tähendas elada totalitaarse režiimi tingimustes või kuidas kujundas Ida ja Lääne vastasseis meie arusaamist külma sõja perioodist.

Põhjamaade ajaloo seminar. Kursus vaatleb neid perioode Skandinaavia riikide ajaloos, mil Eesti oli selle piirkonnaga poliitiliselt ja kultuuriliselt seotud (viikingiaeg, Taani aeg, Rootsi aeg). Arutletakse "vana hea Rootsi aja" mõiste üle ning püütakse aru saada Skandinaavia ihaluse uue ärkamise põhjustest 20. sajandil.

Vene ajaloo seminar. Kursusel räägitakse Venemaa ajaloo kõige olulisematest allikatest, protsessidest ja inimestest ning püütakse selles kontekstis lahti harutada Vene-Balti keerulisi suhteid. Vaatluse alla võetakse Kiievi Venemaa ja selle seosed Hansaga, Moskva tõus, Ivan IV aeg ja Liivimaa sõda, euroopastumine Peeter I ajal, Peterburi impeerium ja Balti provintsid, Vene revolutsioon Eesti ja Läti vaatevinklist, stalinism, "küps sotsialism"  Balti riikides, perestroika ja tee sillutamine Putini võimuletulekuks.

Eesti ajaloo seminar I. Kursus vaatleb Eesti ajalugu keskajast 18. sajandini, pöörates tähelepanu nii arheoloogilistele, visuaalsetele kui ka kirjalikele allikatele. Analüüsitakse Eesti ajaloo ja historiograafia sõlmprobleeme laiemas regionaalses kontekstis.

Eesti ajaloo seminar II. Kursus käsitleb Eesti ajalugu 18.-20. sajandil. Temaatiline lähenemine võimaldab mõista suuremaid protsesse, mis mõjutasid siinse regiooni arengut ning kujundasid põlisrahva identiteeti.

Kõrvalerialad

Ajaloo peaeriala õpingute kõrval on võimalik valida kolme kõrvaleriala vahel:

Kui pakub huvi tänapäeva ühiskond ja selle toimimine, siis tasub otsustada ühiskonnaõpetuse kasuks. Kui aga tahta rohkem teada kultuurist, mõista võimumehhanisme ning hoomata looduskeskkonna mõju ajaloole, siis tasub valida kultuuri- ja keskkonnaajaloo kõrvaleriala. Kui aga on soov siduda ajalugu IT-valdkonnaga, siis tasub valida digihumanitaaria.

Tutvu õppekavaga

Õppekeskkond

  • Ajaloo õppimine on inspireeriv! Õpetamise aluseks on vahetu arutelu tudengitega positiivses õhkkonnas. Ühte kursust viivad läbi mitu õppejõudu, see võimaldab teemat käsitleda eri vaatenurkadest.
  • "Praktika Kumus andis juurde julgust. Esmalt julgust astuda külastaja juurde ja alustada vestlust, aga ka julgust ja oskust enda mõtteid ja teadmisi kasutada. Ühelt poolt sain palju uusi faktiteadmisi Eesti kunstiajaloo kohta, aga samas õppisin, kuidas ennast selgemalt ja kuulajat köitvalt väljendada."

    Krista Tuuling, ajalootudeng

    Loe tema praktikalugu siit

    Suur roll on praktikumidel, mis aitavad loengus kuuldut ümbritsevaga siduda.

  • Auditoorse töö kõrval toimuvad õppereisid. Nende käigus on võimalik tihedamini suhelda nii vanemate astmete tudengite kui ka õppejõududega ning rääkida mitte ainult ajaloost.
  • TÜHI-s on suur roll õppetöövälisel tegevusel. Meie aktiivsed üliõpilased osalevad üliõpilasnõukogu tegevustes.Taastatud on ajalooklubi
    Tempus.
  • Ajaloo, arheoloogia ja kunstiajaloo keskuse juures tegutsevad Eestis ainulaadsed uurimiskeskused: Keskkonnaajaloo keskus ja Keskaja keskus. Nendesse on kaasatud ka teiste Eesti ülikoolide ja teadusasutuste teadlasi ja õppejõude, kelle teadmised ja kogemused aitavad meie õppetööd rikastada.
  • Tallinna ülikool asub kesklinnas ja on hõlpsasti ligipääsetav. 

Õppejõud

 

 

Kersti Markus on kunstiajaloo professor, ajaloolane ja visuaalkultuuri uurija. Kuigi ta õpetab tudengeid nägema kunsti ja ühiskonna seoseid antiigist kuni 20. sajandini, on tema kireks siiski keskaegne visuaalne maailm. Pikaaegsed õpingud Stockholmi Ülikoolis ja doktoritöö kirjutamine Gotlandi keskaegsetest kirikutest mõjutasid oluliselt edasist uurimistöö suunda. Selleks sai Läänemere regiooni keskaegne visuaalkultuur ja poliitiline ajalugu. Eriti köidavad teda ühiskondlikud muutused 12.-13. sajandil ning nende kajastus kunstis ja arhitektuuris.

Uurimissuunast tulenevalt õpetab ta kesk- ja varauusaja ning Põhjamaade ajaloo kursusel. Seal soovib ta näidata kuidas eri liiki allikate kasutamine võib muuta ajaloost kirjutamist. Pildid, esemed ja ehitised räägivad inimestest, kes neid valmistasid, nende tegevus omakorda peegeldab tolleaegset mentaliteeti. Nii saab varasemast ühiskonnast palju mitmekülgsema pildi. Aines "Kunst ja ühiskond" tahab Kersti tudengitele näidata seoseid läbi ajalooperioodide. Teda huvitab kuidas näidati oma võimu kunsti kaudu, uurida religiooni ja kunsti seosed, ühiskondlike muutuste mõju kunsti tähendusele ning mõtiskleda selle üle miks mõnest subkultuurist saab peavool ja vastupidi. Õppetöös hindab ta tudengite oskust luua seoseid, näidata initsiatiivi ja olla loominguline. Kõike seda läheb elus vaja.

 

 


Ulrike Plath on keskkonnaajaloo professor. Ta on saksa päritolu, õppinud Hamburgi, Tartu ja Greifswaldi ülikoolis ja saanud doktorikraadi Mainzi ülikoolis. Teadustöös on ta peamiselt tegelenud 18. ja 19. sajandi uuringute, baltisaksa kultuuri- ja kirjandusajalooga ning keskkonnaajalooga rahvusülesest perspektiivist. Teadus- ja õppetöös on ta käsitlenud lokaalseid ja globaalseid fenomene keskkondluses, kirjakultuuris või rahvusteüleses argielus.

Ulrike koordineerib TÜHI üldainet “globaalne ajalugu”, milles ta hoiab fookust rohelistele või lausa sinistele teemadele, sidudes teadmisi väga erinevatelt humanitaaria aladelt. Interdistsiplinaarsus ja teooriate rakendamine on ka peamine märksõna inglisekeelsetes ainetes "keskkonnajalugu ja keskkonnahumanitaaria" ning "migratsiooni ja kolonialismi ajalugu", kus tudengid saavad oma keeleoskust ja huvi teooriate, meetodite ja allikate vastu praktiliselt - ja vahel ka mänguliselt - rakendada. 

Oma armastust baltisaksa teema vastu annab Ulrike edasi ennekõike ELU projektides, mille raames saab kokata ja pruulida, tuhlata arhiiviallikates või võtta kontakti päriselt elavate baltisakslastega. Ulrike hindab avatud atmosfääri, interdistsiplinaarsust, täpsust vormistamises ja loomingulisust sisus.


Karsten Brüggemann on Eesti ja üldajaloo professor. Ta on õppinud ajalugu ja vene kirjandust Hamburgi ülikoolis ning töötab aastast 2008 Tallinna ülikoolis. Ta on uurinud Venemaa impeeriumi ja Nõukogude Liidu kui ka Eesti ja teiste Balti riikide ajalugu. Selle raames on ta tegelenud Balti iseseisvussõjade, stalinistliku kultuuri, mälukonfliktide ja Venemaa impeeriumi Baltimaade kuvandiga, pöörates tähelepanu näiteks ka spordi, turismi või argielu ajaloole. Ta on kirjutanud Tallinna ajaloo ja Balti riikide ajaloo koos saksa kolleegidega, mis on ka tõlgitud eesti keelde.

Ta õpetab BA õppekava raames mh Vene ajalugu ja Nõukogude Liidu ühiskonda ja kultuuri, ta on aastate jooksul panustanud nii 20 sajandi ajaloo kui ka Eesti ajaloo seminaridesse. Oma õppetegevuses paneb ta erilist rõhku audiovisuaalsetele vahenditele, mis muudavad õppimise põnevamaks ja kaasahaaravaks. Eriti 20. sajandi ajaloo puhul on fotod või maalid, laulud ja filmid hädavajalikud, kui soovime minevikule läheneda.

Karsten ootab oma õpilastelt veidi enamat kui lihtsalt huvi ajaloo vastu, nt uudishimu tegeleda millegi täiesti uuega või võtta vastu uusi vaatenurki mineviku kohta. Õpingute ajal Hamburgis oli ta sunnitud kirjutama essee ootamatult põnevast veevarustuse küsimusest keskaegses Lübeckis. See oli otsustav hetk, mil ta mõistis, et tahab tulevikus jätkata ajalooga tegelemist.

 

 

 


 

Kaarel Vanamölder on kommunikatsiooni- ja praktilise ajaloo dotsent. Ta on õppinud Tartu ülikoolis ajalugu ja saanud samas doktorikraadi. Õpingud ja teadustöö on viinud lisaks veel Göttingeni, Helsingisse, Bremenisse ja Riiga. Kaarlit huvitab ajakirjanduse ja kommunikatsiooniajalugu, kuid on tegelenud ka keskkonnaajalooga. Talle meeldib väga veeta aega arhiivides, otsida jälgi ammukadunud maailmadest ning sellest kõigest pärast teistele jutustada.

Kaarel õpetab uusaja kursust, mis avab ajajärku 16.–19. sajandini. Vastuoluline uusaeg on ühtaegu nii teadusrevolutsiooni kui ka nõiaprotsesside ajastu, trükisõna levik muutis maailma niisamuti kui tulirelvad, kodanlus tõstis pead, kuid ühiskonnad jäid valdavalt seisuslikeks. Uusaeg on ühtaegu veel vana ja teistsugune maailm, milles on ometi juba nii palju meile igapäevaselt tuttavat. Ainetes "Uurimistöö alused ja akadeemiline kirjutamine" ja "Ajaloouurimise allikad" tutvustab Kaarel ajaloolaseks olemise elementaarseid tööpõhimõtteid. Valikaines "Majandus- ja kommunikatsioonivõrgustikud" kõneleme sellest, kuidas maailma hakkasid ühtäkki läbistama era- ja postivõrgustikud ja kuidas miski polnud seejärel enam endine. Või oli natuke ka. Kuidas uudisest sai kaup, mida oli võimalik kasudega müüa. Üliõpilasi loodab Kaarel inspireerida mõnevõrra ogaravõitu iseseisvate töödega, mis paneb proovile tudengite loovuse ja süvenemisoskuse. Olgu hoiatatud, et Kaarel suhtub nii iseendasse kui ka ümbritsevasse maailma huumoriga.

 


Inna Jürjo on ajaloo vanemteadur, kes peab loenguid Eesti kesk- ja varauusaja ajaloost, rõhuga kultuuri- ja argieluajalool. Nendele teemadele keskendub ka tema teadustöö. Ta on avaldanud artikleid ja raamatuid söömisest ja joomisest, loomadest, rõivastusest, öisest ajast, naistest, usuelust jms. Ta on tegelenud ka teaduse populariseerimisega ning teinud aastaid koostööd Eesti mäluasutustega, sh Eesti Rahva Muuseumiga, Tallinna Linnamuuseumiga ja Pärnu Muuseumiga.
 
Loengukursus Eesti ajaloost on mõeldud mitte ainult ajalootudengitele, vaid kõigile sügavama ajaloohuviga üliõpilastele. Lisaks loengutele ja seminaridele antakse sellel kursusel erinevad õpiülesanded, mis muudavad õppetöö vaheldusrikkamaks ja mängulisemaks. See võimaldab tudengitel omandada iseseisvalt uusi teadmisi ja oskusi.


 

Marika Mägi on vanemteadur, arheoloog ja ajaloolane. Tema peamised uurimisvaldkonnad on sotsiaalarheoloogia ja esiajalooline kommunikatsioon Põhja-Euroopas. Ta on töötanud Rootsi teadusprojektides ja elanud aastaid Taanis, mistõttu omab head ülevaadet Põhjamaade arheoloogiast, aga ka Baltimaade ja Soome esiajaloost. Õppetöös on tema kanda viikingiaja ja üldse esiajaloo osa Põhjamaade ajaloo kursusel. Viikingiajal oli Eesti põhjamaise kultuuriruumi osa ja teede sõlmpunkt, mis paljuski määras siinse rahva edasise saatuse. Ajaloos on kõik perioodid omavahel seotud ja varasemad sündmused tingivad hilisemad, sestap pole ka hilisemate perioodide mõtestamine võimalik ilma varasemaid tundmata.

Senine uurimistöö on hõlmanud kaubateid, keskuste teket ja funktsiooni, merenduslikke kultuurmaastikke, matuseid, rituaale ja kultuskohti, sotsiaalseid ja sooga seotud aspekte varastes ühiskondades. Eriti on ta olnud huvitatud 7.-14. sajandist, kuid seoses arheoloogiliste kaevamistega on tegelenud ka varasemate perioodidega. Hetke põhihuviks on 13. sajandil Eestis ja eriti Saaremaal toimunud suured ühiskondlikud muutused. Marika juhendab mitmeid doktorante ja magistrante nii Tallinna kui ka Tartu ülikoolis, kes tegelevad sarnaste teemadega. Koostöö üliõpilastega loob alati võimalusi uute ideede tekkeks ja läbiproovimiseks, tuues seega kasu nii üliõpilastele kui ka tema enda uurimistööle.

 


Aivar Põldvee on teadur ja ajaloo õppejõud. Ta õppis Tartu Ülikoolis ajalugu, õpetas kuus aastat ajalugu ja filosoofiat gümnasistidele. Jäi ellu, kirgastus ja karastus. Huvist kodukandi ajaloo ja muinsuskaitse vastu oli ta eestvedajaks Harjumaa Muuseumi rajamisel ning juhatas hiljem teadus- ja näitusetegevust Eesti Ajaloomuuseumis. Tartu Ülikoolis leitud teemad avasid uurimisvõimalused Stockholmi Ülikooli juures, järgnesid teadusrännakud Umeås, Kopenhaagenis, Växjos, Uppsalas, Greifswaldis, Göttingenis ja Riias. Lõpuks sai kaitstud magistritöö Pakri kandi rootslastest ning doktoritöö B. G. Forseliuse kooli- ja keeletööst.

Töö Eesti Ajaloomuuseumis ja Eesti Keele Instituudis on teda sidunud interdistsiplinaarsete uurimisprojektidega, mis on käsitlenud eesti kultuuri, hariduse ja kirjakeele ajalugu 17. sajandil. Aivar teab, kuidas „vanal heal Rootsi ajal“ õpetati eestlased lugema ja kirjutama, millest on tehtud Vanemuine ja kust tuli meile aabitsakukk. Ja see pole veel kõik. Uuemad uurimistulemused on põimitud loengutesse ja seminaridesse Põhjamaade ja Eesti ajaloo ning uusaja kursuste raames. Sapienti sat.

 


Tiiu Kreegipuu on Eesti ajaloo ja ajaloodidaktika lektor, kes on tegelenud Eesti lähiajalooga, täpsemalt nõukogude kultuuripoliitika ning ajakirjanduse uurimisega. Ta on õpetanud Tartu ja Tallinna ülikoolis nii tulevasi ajakirjanikke kui ka ajaloolasi, samuti on ta töötanud üldhariduskoolis õpetajana. Viimased viis aastat on ta tihedalt olnud seotud muuseumidega, töötades nii Eesti Rahva Muuseumis kui ka Tartu Ülikooli muuseumis muuseumihariduse alal.  

Neist huvidest ja kogemustest tulenevalt õpetab ta praegu Eesti uus- ja lähiajaloo ning museoloogia ja muinsuskaitse kursustel, lisaks ka ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õppekaval. Kui Eesti ajaloo kursus on oluline baas ajalooõppes, millele kõrgkoolis õppimine ja mitmete ekspertide kaasamine võimaldab luua sügavust ning värskust, siis muinsuskaitse ja museoloogia kursus, nii nagu ka õpetamisega seotud ained, annavad erialastele teadmistele praktilise väljundi, võib-olla isegi aluse tulevaseks elukutseks. Ülikoolis õpetamisel hindab Tiiu kõige enam akadeemilist vabadust ning koostööd õppejõudude ja üliõpilaste vahel, millest võivad sündida põnevad ideed ning mis aitavad maailma näha ja mõista veelgi värvikamalt ja mitmekesisemalt.


Airi Uuna on ajaloo nooremteadur, kes uurib eeskätt hilist nõukogude perioodi, seda nii meedia-, majandus-, organisatsiooni- kui argiajaloo aspektidest. Ta on õppinud Tartu Ülikoolis kunstiajalugu ja Berliini Vabas Ülikoolis Ida-Euroopa regionaaluuringuid, täiendades end teisteski Saksa teaduskeskustes, nt Leibnizi Euroopa Ajaloo Instituudis Mainzis. 

Airi õpetab erinevates ainetes, mh 20. sajandi ajaloo, suulise ajaloo ja erialasid lõimivail projektikursustel (ELU). Just suuline ajalugu võimaldab uurijal avada lähiajaloo aspekte hoopis isiklikumal tasandil ja multiperspektiivselt. Suuliste ajalooallikate loomes lävib uurija ajalooliste figuuridega, muutudes vestluste kaudu ka ise ajalooallikate osaks. Suuline ajalugu võimaldab elavalt uurida näiteks seda, kuidas nõukogude periood ja 1990ndate siirdeühiskond on meie ümber olevaid põlvkondi vorminud ning mil moel ja miks mõtestavad tänased inimesed erinevaid nähtusi just neile omastest vaatepunktidest. Airi jaoks on õppetegevus õppejõu ja üliõpilaste vahelise koostöö vorm, millele saab läheneda loovalt, interdistsiplinaarselt ja multimediaalselt.

 


Kristo Nurmis on ajaloo teadur, kes õpetab kursusi 20. sajandi ajaloost, rahvuslusest ning nõukogude ühiskonnast ja kultuurist. Kristo kaitses oma doktoritöö Stanfordi ülikoolis Vene ja Ida-Euroopa ajaloos ning on täiendanud end Fulbrighti stipendiaadina Harvardi ülikoolis. Oma teadustöös uurib ta 20. sajandi varjukülgi, ehk autoritaarseid ja totalitaarseid ideoloogiaid, mis domineerisid, aga ka paelusid, suurt osa tolle aja inimkonnast. Teda huvitab illiberaalne mõtteviis ja selle jätkuv atraktiivsus 21. sajandil. Samuti uurib ta eelmise sajandi globaalset vaimustust propagandast ning arusaamu ühiskonna kiirendatud arengust, inimeste kontrollimisest, juhtimisest ja ümberkasvatamisest.

Õppejõuna julgustab Kristo üliõpilasi mitte leppima mugavate tõlgendustega, vaid esitama kaalukaid küsimusi ning osalema suurtes debattides. Ajalugu on tänapäeva inimese eneseteadvuse lahutamatu osa. Seetõttu vajame intellektuaalselt pädevaid ja hea väljendusoskusega asjatundjaid, kes suudavad ajalugu ja mälu mõtestada sügavalt ja kriitiliselt ning neid teadmisi ühiskonnaga jagada. Nii annavad ajaloolased oma panuse meie ja maailma mõtestatud arengusse.

 


Priit Raudkivi on ajaloo vanemteadur, kelle uurimisvaldkonnaks on Liivimaa ühiskondlik- poliitiline ajalugu, eriti siinsed võimusuhted, ja keskkonnaajalugu. Nii on ta uurinud globaalse mõjuga geoloogiliste sündmuste (nt vulkaaniline tegevus) ühiskondlikku mõju Eestis ja Lätis. Samuti on ta erihuvist Britannia ajaloo vastu avaldanud kolm laiemale lugejaskonnale mõeldud raamatut. Õppetööga on ta seotud Eesti Humanitaarinstituudi loomisest (1988) peale, loenguid on lugenud ka Tartu Ülikoolis.

Priit õpetab erinevates ainetes, mh ajaloouurimise allikaid ja akadeemilist kirjutamist, kuid põhikursuseks on ikkagi "Kesk- ja varauusaegne maailm". Keskaeg ei ole ainult suurte isiksuste ja pöördelise tähtsusega poliitiliste sündmuste ajalugu. Inimene on alati püüdnud maailma toimimist ja enda rolli selles lahti mõtestada. Euroopa kultuuritraditsioon, selle nii vaimsed kui materiaalsed väljendusviisid, toetuvad kristlikule maailmakäsitlusele, millele pandi alus just keskajal ning see saadab meid tegelikult varjatud kujul praegugi. Kesk- ja varauusaega ei saa aga vaadelda lahus füüsilisest elukeskkonnast. Kliimavõngete suhtes oli inimene äärmiselt tundlik ja ebasoodsad olud võisid viia tõsiste ühiskondlike tagasilöökideni – näljahädad, epideemiad, rahutused. Keskkonnamuutused leidsid väljenduse ka kultuurisfääris. Seega võiks see kursus olla justkui omamoodi avastusretk iseenda varase kujunemisloo juurde. 

Loengupidamisel arvukale kuulajaskonnale on oma võlud, kuid Priidu eelistuseks on siiski "kammerlikum" suhtlusviis tudengitega. Kümnekonna õpilasega seminarid oleks ideaalne viis õppetööks.

 


Jaan Lahe on kultuuri- ja religiooniuuringute dotsent. Doktorikraadi teoloogias sai ta 2009. a Tartu ülikoolis väitekirjaga, mis käsitles gnostitsismi ja judaismi seoseid. Tema juhendajaks oli maailma üks tuntumaid gnostitsismi eksperte, professor Kurt Rudolph Saksamaalt.

 
Jaan Lahe on täiendanud ennast õpingute ajal Marburgi ja Berliini Humboldti ülikoolis ning töötanud külalisteadurina Erfurti, Bonni ja Heidelbergi ülikoolis.

Jaan Lahe uurimisvaldkonnaks on usundid Rooma keisririigis – erinevad nn idamaised kultused (Mithras, Isis), gnostitsism ja varane kristlus. Ta on tegev ka tõlkija ja esseistina ning antiikkultuuri populariseerijana.


Marju Kõivupuu (PhD) on pärimuskultuuri dotsent, kelle uurimishuvid on seotud surmakultuuri, rahvameditsiini, inimese ja looduse suhte ning kultuuripärandi teemadega. Ta on juhendanud edukalt doktorante ja magistrante. Mitmed tema monograafiad on pälvinud nii Tallinna ülikooli kui ka vabariiklikul tasemel tunnustust. Ta on osalenud või osaleb mitmete riiklike komisjonide ja otsustuskogude töös. Samuti on ta mitmete pärimuskultuuri populariseerivate tele- ja raadiosaadete (kaas)autor.

 

 


Ajaloo õppejõud meedias

Ajaloo suuna õppejõud mängivad aktiivset rolli mitme tänapäeva maailmas üha aktuaalsemaks muutuva ajaloo uurimise suuna tutvustamisel, nagu rahvusülene ajalugu ja keskkonnaajalugu. 

  • Üks viimase aja kõige põnevamaid uurimisvaldkondi on loomade ajalugu. Loe siit, mida räägiti keskaja keskuse korraldatud seminaril.
  • Keskkonnajaajaloo raames on viimasel ajal uuritud toidu ajalugu. Vaata videot, kus Ulrike Plath räägib kuidas maitseb minevik ja kas laud peab olema lookas.
  • Eesti varasema ajaloo uuringutes on toimumas suured muutused. Vaata videot, kus Kersti Markus räägib ajaloo ümberkirjutamisest ja Eesti esimesest piiskopi residentsist.
  • Välismaailmas nähakse Balti riikide ajalugu ühtse tervikuna, tegelikult on aga kõigi kolme riigi ajalugu erinev. Raamatu „Baltimaade ajalugu“ autori Karsten Brüggemanni mõtteid saad jälgida siit.
  • Kaarel Vanamölder teab kuidas arhiivist midagi leida ja sellest põnevalt jutustada. Vaata edasi siit.
  • Kristo Nurmis räägib valikutest Saksa okupatsiooni lõpus. 

Vastuvõtutingimused

Vastuvõtutingimused

Kandidaadil peab olema keskharidus või sellele vastav kvalifikatsioon. Kandidaat peab olema sooritanud eesti keele või eesti keele kui teise keele riigieksami.

  • Eesti keele riigieksam või eesti keele kui teise keele riigieksami osakaal vastuvõtupunktidest on 40%. Eesti keele riigieksami tulemus peab olema vähemalt 40 punkti, eesti keele kui teise keele riigieksami tulemus vähemalt 50 punkti. Kui kandidaat on lõpetanud kutsekooli või keskkooli enne 1997. aastat või välismaal, siis kandideerib ta 100% vastuvõtueksami tulemusega.

  • Vastuvõtueksami osakaal vastuvõtupunktidest on 60% (kirjalik osa on 30% ja suuline osa 30%).

  • Vastuvõtulävend on 65 punkti.

Vastuvõtueksam

Vastuvõtueksam koosneb kahest osast: kirjalikust ja suulisest.

Kirjalikus osas peab üliõpilane demonstreerima oma ajalooteadmisi ning kohe järgneval vestlusel muu hulgas põhjendama oma erialavalikut. Eksamiks valmistumist toetavad üldhariduskoolide ajalooõpikud. Vastuvõtueksamile tulles peab kandidaat võtma kaasa isikut tõendava dokumendi ja kirjutusvahendi. 

Vastuvõtueksamil ei kontrollita üliõpilaste inglise keele oskust, kuid tuleb arvestada, et õppekava läbimiseks on vajalik hea inglise keele oskus, kuna osa aineid on ingliskeelsed.

Ajalooalase uurimistööga kandideerijatel tuleb lisaks SAIS-is sisseastumisdokumentide esitamisele saata digiallkirjastatud (nii töö autori kui ka juhendaja poolt) uurimistöö meiliaadressile kaarel.vanamolder@tlu.ee hiljemalt 29.06.2024. Uurimistööga kandideerijatega võetakse ühendust vestluse aja kokkuleppimiseks.

Vastuvõtueksami punktid

Vastuvõtueksami hindamiskriteeriumid. Kirjaliku töö puhul hinnatakse erialateadmisi, kirjalikku eneseväljendusoskust ja funktsionaalset lugemisoskust. Vestluse puhul hinnatakse eneseväljendusoskust, keelekasutust, esinemis- ja argumenteerimisoskust ja motivatsiooni.

Vastuvõtueksami hindamine. Ajalooteadmisi mõõtvat testi hinnatakse võtme abil. Intervjuul hindab iga eksamikomisjoni liige kandidaati hindamiskriteeriumide alusel.

 

Vastuvõtueksamite ajakava

Lisapunktid vabatahtliku töö eest

Kandidaadil on võimalik saada vastuvõtueksamil kuni 4 lisapunkti varasema vabatahtliku töö eest. Selleks tuleb täita avaldus, see välja printida, võtta vastuvõtueksamile kaasa ja esitada vastuvõtukomisjonile. Avaldusega koos tuleb esitada ka kinnitus organisatsioonilt, kus vabatahtlikku tööd tehti. Vabatahtliku töö eest lisapunktide andmise otsustab vastuvõtukomisjon.

Vilistlased

"Kindlasti iga ülikooli eriala laiendab silmaringi ja tõstab haritust, aga isiklikult tunnen, et ajaloo õppimine aitab paremini mõista maailma toimimise protsesse. Kahjuks või õnneks aitab see eriala mõista inimkonna mustreid ja seetõttu tundub ka väide "ajalugu kordub" mõistetav.

Olge valmis õppima ning see annab teile tohutult palju juurde, olge julged ja aktiivsed nii loengutes kui ma omavahel suheldes. Samuti soovin siia lisada, et minult küsiti palju "mis sa siis ajaloo erialaga peale hakkad?" nagu ei nähtaks muud võimalust, kas töötada õpetaja või giidina. Ma küll töötan muuseumis, aga hoopis teistsugusel erialal, milleks on turundus. Seega võimalusi on palju!"

 

Loe Agnese mõtteid ajaloo erialast meie blogist

 

 


"Ajalugu on paljude jaoks "mull" ja eks ta ongi - suur mull parimas mõttes, kuna hõlmab tegelikult ju kõike. Ajalugu on baas, alus, maailmatunnetuse õppimine. Kõige laiemalt võib selle kokku võtta sõnaga "uudishimu", just laiapõhjaline uudishimu maailma vastu. Sellepärast läksin ka ajalugu õppima, et tahtsin teada, kuidas ja miks oleme jõudnud siia, kus me oleme. Just uudishimu on mind viinud pärast õpinguid eri valdkondadesse, olen töötanud riigiametis (kaitseministeerium, riigikantselei), aga ka erasektoris, näiteks juhtinud vabatahtlikke (PÖFF, Tallinn2011, Viru Folk, Tallinn Music Week jm) ning olnud ka ise vabatahtlik (eespool mainitud, lisaks näiteks Lennart Meri konverents). Olen veendunud, et ajalooõpingud annavad laia silmaringi, mida saab eri valdkondades enda kasuks tööle panna. Minu filosoofia on alati olnud see, et õppida tuleb seda, mis päriselt huvitab ja paneb silmad särama, mitte mõeldes rahanumbritele. Tegus ja aktiivne inimene leiab alati tööd."

 


"Õpingud pakkusid ootamatult palju võimalusi ja huvitavaid tutvusi nii ülikoolisiseselt kui ka väljaspool seda. Kindlasti ei piirdunud ma toonase Ajaloo Instituudi raamidega ja agaralt võtsin ka muid, eelkõige humanitaaria valdkonna aineid. Olen veendunud, et põhiteadmised semiootikast või antropoloogiast võivad kasuks tulla mis tahes vestluse puhul: tööintervjuust kohtinguni välja. Iseasi on alati see, kuidas keegi oskab ja tahab uusi võimalusi ära kasutada. Näiteks kohustusliku muuseumipraktika ajal käisin kolleegidega Okupatsioonide muuseumist Taanis sümpoosionil, kui mõni kursusekaaslane oli samal ajal kusagil toolide või paberite liigutamisega hõivatud. Sama kehtib ka lõputöö kohta. Kirjutasin toona päevakajalistest, 2014. aasta sündmustest Krimmis ja Ida-Ukrainas tingituna sarnasest seigast Eesti ajaloos – Narva autonoomiareferendumist 1993. aastal – ning see läks paljudele korda. Mitmed preemiad ja vestlused kümnete inimestega kinnitasid, et tegu oli põneva lugemisega ja pädeva uurimusega. 2017. aastal sain koos kolleegidega valmis ka samateemalise näituse, mis lisaks Okupatsioonide muuseumi kodusaalidele väisab ka Narva muuseumi ja Rahvusarhiivi pindu. Näituse puhul meeldib mulle, et see mitte ainult ei räägi juhtunust, vaid pakub ka head platvormi arutlemaks Eesti jaoks oluliste küsimuste üle. See peakski olema ajaloolase missioon - kui kõiki vastuseid arhiividest ei leia, oska vähemasti häid küsimusi püstitada. "

Ivar Lavrentjev pälvis oma lõputöö "1993. aasta Narva autonoomia referendumi läbiviimine ja -kukkumine" eest preemia üliõpilaste teadustööde riiklikul konkursil ja ka Rahvusarhiivi tudengipreemia.

Kuhu edasi?

Millistel erialadel võib tööd leida?

Meie vilistlasi töötab muuseumides, Eesti Mälu Instituudis, muinsuskaitseametis, arhiivides, ajakirjanduses, riigiasutustes ja mittetulundusühingutes. Paljud on otsustanud õpetajakutse kasuks. 

Edasiõppimisvõimalused

Ajaloo õpe toimub 3+2-süsteemis, mistõttu on mõistlik jätkata õpinguid magistrantuuris. Alles siis hakatakse maailma toimimisprotsesse sügavamalt mõistma.

Bakalaureuse õppekava läbinud üliõpilased saavad Tallinna ülikoolis valida kahe magistrikava vahel. Akadeemilise suunitlusega ajaloo magistrikava sobib neile, kes tahavad rohkem teada mälu-uuringutest, suulisest ja visuaalsest ajaloost, rahvuslusest ja rahvusteülesest ajaloost ning julgevad otsida ebatraditsioonilisi lähenemisviise oma uurimisvaldkonnas.

Peale selle on magistriastmes võimalik omandada ka ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja kutse või jätkata teistel (osaliselt) avatud õppekavadel humanitaarteaduste ja muude valdkondade erialadel.

Võta ühendust!

PostiaadressNarva mnt 29, 10120 Tallinn

Telefon(+372) 640 9376

Sarnased erialad

Kultuuriteadus

Humanitaarteaduste instituut

Kultuuriteadus on avar eriala, mis sobib suurepäraselt inimesele, kes ei taha keskenduda vaid ühe konkreetse valdkonna õppimisele, vaid otsib mitmekülgset humanitaarõpet, mille käigus omandada alusteadmised kultuurist, selle ajaloost ja toimimisest, religioonidest, kirjandus-, filmi- ja muusikateoste analüüsivõimalustest, populaarkultuurist, soouuringutest ja feminismist, linnauuringutest, võõrkeeltest ja paljust muust. See on parim võimalus saada tõeliselt kultuurseks inimeseks!

Bakalaureuseõpe
Eesti keel
23
Päevaõpe
Vaata eriala

Interdistsiplinaarsed humanitaarteadused - Artes Liberales

Humanitaarteaduste instituut

Ootame sind interdistsiplinaarsete humanitaarteaduste õppekavale, kui sind huvitab nii kirjandus, ajalugu, antropoloogia kui ka võõrkeeled. Sa tahad õppida rahvusvahelises keskkonnas ning omandada kõrgharidust, mis annab sulle tööturul rohkem valikuvõimalusi.

Bakalaureuseõpe
Päevaõpe
2100
Vaata eriala

Ajalugu

Humanitaarteaduste instituut

Kas sind huvitab ajalugu ja sa tahaksid ennast selle kaudu teostada?

Magistriõpe
Eesti keel
12
Sessioonõpe
Vaata eriala

Ajaloo ja ühiskonnaõpetuse õpetaja

Humanitaarteaduste instituut

Kui sa tahad ja julged noorte tulevikku muuta, olla osaline nende kasvamise ja kujunemise suunamisel, inspireerida neid mineviku vastu huvi tundma ja tänases elus aktiivselt kaasa lööma, tule õppima Tallinna ülikooli ajaloo ja ühiskonnaõpetuse õpetajaks.

Magistriõpe
Eesti keel
20
Sessioonõpe
Vaata eriala